۱۳۸۸ شهریور ۳۱, سه‌شنبه

شكنجه، قتل و تجاوز، شيوه ايران براي شكستن اپوزيسيون


تايمز 27/6/1388 - 18 سپتامبر2009
به‌قلم مارتين فلچر خبرنگار ويژه در تهران- در 8 ژوييه يك دانشجوي جوان در تهران به خاطر اعتراض عليه انتخابات مورد منازعه پرزيدنت احمدي‌نژاد دستگير شد نيروهاي امنيتي امير جواديفر 24 ساله را با چماق آنچنان مورد ضرب و شتم قرار دادند كه قبل از اينكه به زندان رسواي اوين برده شود مجبور شدند او را به بيمارستان منتقل كنند. پدر او بعداً فراخوانده شد تا جسد او را تحويل بگيرد.
[زيرنويس عكس] - امير جواديفر يك دانشجو و بعد از دستگيري
نيروهاي امنيتي به خانواده او دستور دادند تا بگويند او به يك دليلي كه وجود خارجي نداشته، فوت كرده اما گزارشات پزشكي، حاكيست كه او مورد ضرب و جرح قرار گرفته است و چندين استخوان بدن او شكسته و ناخن پاهاي او كشيده شده است. پدر جواديفر كه اخيراً همسرش را از دست داده است گفت پسرم اهل سياست نبود او فقط وطنش را دوست داشت همين. الان من به تنهايي عزادار او هستم.
جواديفر يكي از شمار زيادي از موارد قتل، شكنجه و تجاوز است كه توسط تحقيقگران اپوزيسيون افشا شده است. كِيسهايي كه رژيم با ادعاي ارزشهاي اسلامي با اين اتهام كه دروغ هستند و با دستگيري تحقيق‌گران و توقيف پرونده‌هاي آنها بيشترين تلاش خود را كرده تا آنها را سرپوش بگذارد.
يك مجموعه 500 صفحه‌يي از اسناد شكنجه كه جزئي از يك كل است به دست تايمز رسيده است. اين مجموعه از اسناد، شامل يك شهادت مكتوب توسط قربانيان، گزارشات پزشكي و مصاحبه‌ها مي‌باشد. بنا به اين گزارشات، نيروهاي امنيتي درگير يك كشتار و شكنجه سيستماتيك شده‌اند تا [مقاومت] اپوزيسيون را بشكنند.
يك تحقيقگر نوشته است استفاده از تجاوز و شكنجه مشابه آنچه هست كه در سراسر زندانها در تهران و استانها اِعمال مي‌شود.
مشكل است بتوان بالاترين مقامات ايران را پشت طراحي و دستورات براي انجام اين كارها ناديده گرفت. اين تحقيقگر نوشته است مقامات محلي جرأت دست زدن به چنين اقداماتي بدون تأييد بالا اشاره كد شده‌يي به آيت‌ا… علي خامنه‌اي ندارند. …
سازمانهاي غيردولتي غربي تأييد كردند كه اسناد فوق با آنچه از خبرهاي رسيده از ايران كه در آن خبرنگاران خارجي ممنوع الفعاليت هستند شنيده‌اند، همخواني دارد.
استيو كراشاو(Steve Crawshaw) مدير ديدبان حقوق بشر گفته است ما مكرراً گزارشات معتبري از ضرب و شتم هاي شديد، محروميت از خواب و شكنجه براي اعترافات دروغ در زندانهاي ايران دريافت مي‌كنيم. وي مي‌گويد ايران از سرتيتر خبرها افتاده است اما به اين معني نيست كه اوضاع در ايران بهبود يافته است. برعكس ما فكر مي‌كنيم كه اوضاع، بدتر شده است.
بنا به اسنادي كه دريافت شده حداقل 200 نفر در تظاهرات تهران كشته شده‌اند و 56 نفر هم هنوز سرنوشت نامعلوم دارند. در ساير شهرها هم 173 نفر كشته شده‌اند. اين ارقام چندين برابر ارقام رسمي است. بيش از نيمي از 200 نفري كه كشته شده‌اند در خيابانها اتفاق افتاده است. آنها يا به سرشان ضربه خورده است يا به ضرب گلوله به سر يا سينه، جان خود را از دست داده‌اند. اين يك خط بوده است كه براي كشتن، تيراندازي مي‌كردند و هيچ گزارشي مبني‌بر اينكه كسي از ساق پا گلوله خورده باشد نبوده است.
يعقوب بروايي 27 ساله يك دانشجوست كه بنا به گفته شاهدان عيني توسط شبه‌نظاميان بسيجي در 25 ژوئن از بالاي مسجد لولاگر مورد اصابت گلوله قرارگرفت. دوستانش او را به بيمارستان منتقل كردند اما وسط راه او از خونريزي مغزي جان باخت. وقت بسيج، سر رسيد و جسد او را برداشت خانواده‌اش بر سر جسد او حضور داشتند. دو روز بعد آنها به خانواده‌اش اطلاع دادند كه در كجا جسد او را دفن كرده‌اند.
عليرضا توسلي 12 ساله از پدرش در يك تظاهرات در گورستان بهشت زهراي تهران در سوگ ندا جدا شد. خانواده او گفتند كه او در يك تصادف رانندگي كشته شده است. اما دو نفر از پزشكان و يك افسر پليس گفتند او از ضربات وارده به سرش كشته شده و بسيجي‌ها جسد او را از بيمارستان منتقل كرده‌اند. ندا آقاسلطان زن جواني بود كه مرگ او فيلمبرداري شده و در اينترنت گذاشته شد و به سمبل اين تظاهرات تبديل شد..
عمه توسلي گفته است به خانواده فقير او معادل 2000 دلار (1215 پوند ) داده شد تا نسبت به مرگ پسرش دروغ بگويند.
بقيه اين 200 قربانيِ شناخته شده، در بازداشت كشته شده‌اند. از ميان آنها اميرحسين طوفانيان 31 ساله بود كه در 20 ژوئن دستگير شد و به بازداشتگاه كهريزك برده شده بود.
بعد از اينكه وي كشته شد پليس از خانواده‌اش خواست تا هزاران دلار بدهند تا جسد او را تحويل بگيرند. جسد او علائم شكنجه داشت و دو دست او نيز شكسته بودند. وقتي خانواده او اعتراض كردند و گفتند پولي براي اينكار ندارند آنوقت آنها گفتند مي‌توانند مجاناً جسد او را بگيرند به‌شرطي كه در مورد مرگ او سكوت كنند.
به خانواده‌ي سه چهارم از اين كشته ها نسبت به كشته شدن آنها و محل آنها اطلاعي داده نشده است و به آنها اجازه برگزاري مراسم داده نشده است. اپوزيسيون ادعا كرد كه دهها نفر در گورهاي نامشخص در بهشت زهرا دفن شده‌اند.
محمود رضايان رئيس اين گورستان گفت پزشكان قانوني تأييد كردند كه اينها اجساد كساني است كه هويت مشخصي نداشتند و در تصادفات رانندگي كشته شده يا اينكه از مصرف مواد مخدر مرده‌اند. اما اين اسناد نشان مي‌دهد كه پزشكان قانوني اين دلايل را رد كرده‌اند.
اين اسناد هم‌چنين توصيه مي‌كنند كه يك سري از زندانهاي سيار (شيفتي) غيررسمي در سراسر ايران ايجاد شده است كه در آنها تجاوز و شكنجه رفتار معمول هستند. يك قلم در تهران 37 نفر از مردان و زنان جوان گفتند كه توسط زندانبانهايشان مورد تجاوز قرارگرفتند. پزشكان گزارش دادند كه دو مرد به سن 17 و 22 سالگي در نتيجه خونريزيهاي داخلي بعد از تجاوز فوت كردند.
بسياري از مردان قرباني تجاوز هم‌چنين از ضرب و شتمها و تحقيرهاي جنسي كه در معرض آن قرارمي‌گرفتند صحبت كردند آنها ازجمله بدون لباس در كثافت قرار مي گرفتند. برخي شهادت دادند كه مورد شكنجه هايي از قبيل ضرب و شتم و شوكهاي برقي و كشيدن ناخن قرار گرفتند. يكي از محققان روي يكي از اين اسناد يادداشت كرده بود كه؛ كجا رفته است انسانيت؟
زنان قربانيِ تجاوز، به‌مدت چند روز و نه چند هفته مانند مردان، نگهداشته مي‌شدند و برخي گفتند زندانبانهاي آنها قيد و بندهاي مذهبي دارند [كه نقض كنند چرا كه آنها به لحاظ اخلافي كثيف هستند].
تقريباً تمامي اين مردان و زنان گواهي دادند كه به آنها گفته شده چيزي راجع به رنجي كه كشيده‌اند نگويند و الا با همين ريل باز مواجه خواهند شد.
اين اسناد سؤاستفاده‌هاي سيستماتيك ديگري را ليست كرده‌اند يعني حملات خشونتبار عليه خوابگاه دانشجويان، حملات به منازل مظنونينِ به حمايت از اپوزيسيون و تهديدات گسترده كادر پزشكي. آنها مواردي را از نيروهاي امنيتي نقل مي‌كنند كه به بيمارستان ها هم حمله كرده و به پزشكان دستور مي‌دهند تظاهركنندگان را تحت معالجه قرارندهند و آنها كه به ضرب گلوله كشته مي‌شوند را آمار برداري نكنند و ساير گزارشات پزشكي راجع به تجاوز و شكنجه را مسكوت بگذارند.
در اوايل اين هفته نيروهاي امنيتي، دفاتر آقاي كروبي و موسوي كانديداي ديگر اپوزيسيون را مورد حمله قراردادند و اكثر اسناد و مدارك آنها را توقيف كردند. روز شنبه يك پنل 3 نفري كه توسط رئيس قوه قضاييه براي تحقيق اتهامات آقاي كروبي تشكيل شده بود ادعا كرد كه اين اتهامات، جعلي بوده است. روزنامه‌هاي رژيم و حاميانش خواستار دستگيري كروبي شده‌اند.
آقاي كروبيِ بي‌واهمه، روز دوشنبنه گفت اين حملات، نشان دادند كه من به جايي زده‌ام كه به شماري از شخصيتهاي سياسي آسيب زيادي وارد كرده است. كروبي در ادامه گفته است داستانها راجع به تجاوز به دختران و پسران در زندانها كم نيست. من اخيراً با خودم مي‌گفتم سه دهه بعد از انقلاب و دو دهه بعد از مرگ امام[آيت‌ا… خميني] ما به كجا رسيده‌ايم؟

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر