۱۳۸۸ شهریور ۳۱, سه‌شنبه

تصوير قيام در جهان -18سپتامبر/27شهریور


دویچه وله 18.09.09

خبرگزاری آلمان از حضور شمار زیادی از نیروهای اپوزیسیون در راهپیمایی روز قدس گزارش داده است. طبق این گزارش، تظاهرکنندگان در خیابان‌ها شعار «مرگ بر دیکتاتور» و «زنده‌باد

گزارش شاهدان عینی

یک شاهد عینی در تماسی با دویچه ‌وله خبر داد که تظاهرکنندگان از میدان انقلاب به سوی دانشگاه تهران، با سد ماموران انتظامی روبرو می‌شوند و عملا از آنان خواسته می‌شود که بازگردند. این شاهد عینی گفت که شعارهایی مانند «نه غزه، نه لبنان، جانم فدای ایران»، «ما اهل کوفه نیستیم، پول بگیریم بایستیم» در خیابان‌ها طنین‌انداز هستند.

شاهدی دیگر به دویچه وله گفت که در تقاطع ۱۶ آذر و انقلاب، شاهد پرتاب گاز اشک آور بوده است. به گفته‌ی وی، طرفداران احمدی‌نژاد به مردم حمله کرده‌اند. دست حزب‌اللهی‌ها، میله‌های فلزی بوده، چیزی مثل پوینتر معلم‌ها که باز و بسته می‌شود. این‌ها با این میله‌ها که دراز هم می‌شوند، مردم را می‌زدند. وی افزود که چند نفر را از بین جمعیت جدا کردند و بردند.

همین شاهد می‌افزاید که پس از پرتاب گاز اشک‌آور، مردم در تقاطع کارگر و ۱۵ آذر گردآمده‌اند و در آنجا گفته شده که در مسیر آزادی و تهرانسر درگیری شده و کاربه تیراندازی کشیده است. اطراف دانشگاه تهران هنوز تیری شلیک نشده است. شعارهای «یا حجت ابن الحسن، بت بزرگ و بشکن»، «کروبی بت شکن، بت بزرگ و بشکن»، «نه غزه نه لبنان، جانم فدای ایران»، «مرگ بر دیکتاتور» و هنگام سخنرانی احمدی‌نژاد شعار «دولت کودتا، استعفا استعفا» سرداده شده است.

خبرگزاری فرانسه
به گزارش خبرگزاری فرانسه، هزاران تن از تظاهرکنندگان با مچ‌بندهای سبز در خیابان‌های مرکزی شهر راهپیمایی و در میدان‌های اصلی اطراف دانشگاه تهران اجتماع کردند. شعارهای تظاهرکنندگان «زندانی سیاسی آزاد باید گردد» و «نترسیم، نترسیم، ما همه با هم هستیم» بوده است.


درگیری میان تظاهرکنندگان معترض از یک طرف و پلیس ضدشورش و بسیج از طرف دیگر در خیابان های تهران و دیگر نقاط ایران ادامه دارد. به گزارش" موج سبز آزادی" در تهران تراکم جمعیت مخالفان در میدان ولیعصر بیشتر از دیگر نقاط شهر است و پلیس ضدشورش و موتور سوار و لباس شخصی ها با پرتاب صدها گاز اشک آور و ضربات باتوم در صدد متفرق کردن معترضان هستند. به گفتۀ همین منبع شبکۀ تلفن همراه در این منطقه از تهران قطع است.

در تبریز نیروهای بسیج و لباس شخصی به تظاهرکنندگان معترض در راهپیمایی روز قدس حمله کردند.

در این تظاهرات چند تن از راهپیمایان توسط افراد لباس شخصی دستگیر شدند. در اصفهان نیروهای لباس شخصی و بسیج به همراه پلیس ضدشورش در میدان امام حسین اصفهان در دسته های بیست تا سی نفره به تظاهرکنندگان معترض به نتیجۀ انتخابات اخیر در ایران یورش می بردند.


بی بی سی 18.09.09

منابع رسمی خبری از برگزاری تجمعات اعتراضی در دیگر شهرهای ایران خبری منتشر نکرده اند اما برخی تصاویر در اینترنت منتشر شده که ظاهرا به راهپیمایی روز قدس (جمعه 18 سپتامبر 2009) در شیراز و اصفهان مربوط است.

در این تصاویر، در شیراز تظاهر کنندگان شعارهای "مرگ بر چین" و "مرگ بر روسیه" سر داده اند و در فیلم های مربوط به تجمع های اصفهان شعار "نه غزه، نه لبنان، جانم فدای ایران" شنیده می شود.

تهران صحنه برگزاری بزرگترین گردهم آیی معترضان در سه ماه اخیر بود.

تجمع و درگیری

برخی منابع از حضور گسترده مخالفان آقای احمدی نژاد در حد فاصل میدان هفت تیر و ولی عصر تهران خبر داده اند.
یک شاهد عینی به بی بی سی گفت خیابان های اطراف دانشگاه تهران مسدود شده و به جمعیت معترض اجازه نزدیک شدن به محوطه برگزاری محوطه نماز جمعه داده نمی شود.

خبرگزاری رویترز به نقل از شاهدی عینی گزارشی از ضرب و شتم معترضان توسط نیروهای امنیتی داده است و به نقل از این شاهد نوشته "بیش از 10 نفر توسط این نیروها دستگیر شدند."

این خبرگزاری همچنین از درگیری میان 'طرفداران محمود احمدی نژاد' و معترضان خبر داده و گزارش هایی پراکنده از شلیک گاز اشک آور در میدان ولیعصر و بلوار کشاورز در تهران منتشر شده است.

تلویزیون ترکیه

درگیری در راهپیمایی روز قدس در تهران
در راهپیمایی روز قدس در تهران پایتخت ایران درگیریهایی رخ داد

درراهپیمایی روز قدس در تهران میان طرفداران محمود احمدی نژاد رئیس جمهور ایران و تظاهرکنند گان مخالف درگیریهایی روی داد در این درگیریها دستکم دو نفر مجروح شده و ده تن هم دستگیر شدند.

گفتنی است راهپیمایی روز قدس در آخرین روز ماه مبارک رمضان در ایران انجام می گیرد.

um 4:34 AM

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر