۱۳۸۸ شهریور ۳۱, سه‌شنبه

تصوير قيام درجهان 20 سپتامبر 29 شهريور

قيام 27 شهريور مورد توجه رسانه هاي فرانسه
خبر تظاهرات ايران روز 27 شهريور در تلويزيونهاي فرانس 24، ال.ث.ئي ، كانال 3 و 2 و ب.اف.ام منعكس شد. بحث روز فرانس 24 نيز به همين موضوع اختصاص داشت.

اصلي ترين روزنامه هاي فرانسه نيز اخبارتظاهرات را منعكس كردند:
لوموند و لاکروا : يکبار ديگر اپوزيسيون ايران نشان داد که خاموش نشده است و احمدي نژاد را به چالش طلبيدند ، احمدي نژادي که باز امروز هولوکست را در نماز جمعه ناديده گرفت.
فيگارو : تيتر صفحه اول روز 28 شهريور” مخالفين بار ديگر به قدرت حمله ميكنند“ به تظاهرات روز قبل اختصاص داد.
ليبراسيون نيز در صفحه اول با عكسي به اين خبر پرداخت و نوشت از دو و نيم ماه پيش تاكنون اين اولين بار است كه مخالفين توانسته است صدها هزار نفر را عليه انتخاب مجدد احمدي نژاد در 12 ژوئن بسيج كنند .
فيگارو در صفحه 7 مينويسد ” مخالفين ايراني در خيابانها موفق شدند“ ” دهها هزار مخالف در خيابانها تهران راهپيمايي كردند “ ديروز تظاهر كنندگان مخالف گردهم آئي رسمي براي حمايت از فلسطيني ها را به نفع خودشان تغيير دادند با شعارهاي مثل ” نه غزه، نه لبنان , جانم فداي ايران ! “ ويدئو هاي زيادي گرفته ميشد و بلافاصله در يوتيوب قابل ديدن بود , شبكه تويتر بسيار فعال خبرها را ميداد ... فيس بوك همينطور و شبكه هاي خبري زيادي , تظاهرات را منعكس كردند …

پير روسلين , سرمقاله نويس فيگارو با عنوان ” معادله جديد ايران “ مينويسد :
همراه با اولين تظاهرات بزرگ از 17 ژوئيه در تهران , مخالفين ايراني ديروز در تظاهراتي در تهران اثبات كردند, از زمانيكه ولي فقيه نتيجه انتخابات مشروع را در 12 ژوئن را تحريف كرد , مبارزه شان از بين نرفته است. و اين نشان دهنده يك تغيير ريشه اي و پايدار در ايران است . جامعه بين المللي با قدرتهاي بزرگ بايد اقدامات بيشتري را عليه تهديد اتمي انجام بدهند , اين يك رژيم روبه زوال , شقه شده , و با درگيريها در بالاترين سطح است . ديروز ثابت شد كه احمدي نژاد , نوكر خامنه اي هيچگونه استراتژي براي تغييرمجدد وضعيت ندارد , رياست جمهوري كه بغلط دوباره انتخاب شده , تهاجم خودش را از دست نداده , لعن و نفرين كردن به اسرائيل و انكار هولوكاست و ... در اين ميان اوباما گفته است كه اول اكتبر با ايران مذاكره ميكند در حاليكه ايران هيچ چيز جديدي ارائه نداده است, فضاي آمريكاييها تعجب برانگيز است .... وقتي كه ايران غني سازي را هم رها نميكند ... آنچه” دست دراز شده اوباما“ ناميده ميشود قابل ملامت است… و بجاي اينكه علامت سرعت باشد , علامت ضعف است ...... نويسنده مقاله سپس در مورد تحريمها و موضع روسيه صحبت كرده و بعد حرف ساركوزي در سال 2007 را تكرار كرده است كه بين ”بمب ايراني و بمباران ايران كداميك را بايد انتخاب كرد؟“ و در آخر پيشنهاد كرده است براي احتراز اين فاجعه بايد از يك طرف تحريمهايي را وضع كرد كه محافظه كاران را ضعيف كند و از طرف ديگر بايد فورا اولويت داد به اينكه اپوزيسيون ايران را زنده نگه داشت و با ترساندن ولي فقيه كه دستگيري هر دو كانديدا ها يعني موسوي و كروبي قابل تحمل نيست . زمان براي اوباما فراميرسد كه اين كيس حمايت از آزادي در ايران را دست بگيرد .

سايت راديو فارسي فرانسه ـ تظاهرات روز قدس: جمعيتي خارج از انتظار
تخمين ميزان شرکت کنندگان درتظاهرات امروز کاري دشوار است. خبرگزاريها شمار تظاهرکنندگان معترض را در تهران ده ها هزار نفر اعلام کرده اند.
بسياري از شاهدان عيني از انبوه خارج از انتظار مردم خبر مي دهند که علي رغم هشدار هاي مقامات انتظامي و پاسدار ، مبني بر برخورد قاطع با تظاهرات معترضان، به خيابان ها آمدند.
در تهران ميدان هفت تير، ميدان ولي عصر، خيابان شانزدهم آذر، پل کريمخان و ميدان ونک کانون هاي تجمع بود. برخي گزارش ها حاکي از آنند که در خيابان ولي عصر و شانزدهم آذر هواداران مير حسين موسوي و مهدي کروبي از يک سوي خيابان و هوادارن دولت از سوي ديگر خيابان حرکت مي کرده اند. با اين حال در گيري ميان موافقان و مخالفان دولت در چند نقطه مشاهده شده است.
حضور متراکم لباس شخصي ها و نيروهاي ويژه در تمام مسير هاي راهپيمايي چشمگيربوده است. در نقاطي نيروي انتظامي با شليک تير هوايي. پرتاب گاز اشک آور سعي در پراکنده کردن جمعيت داشته است. . در ميدان ونک و در منطقۀ پل کريمخان چند کلانتري به آتش کشيده شده اند.
تراکم عکس و فيلم از تظاهرات به ويژه در شهرستان ها بروي شبكه اينترنتي کم سابقه است. در شيراز جمعيت کثيري درهواداري از جنبش سبز به خيابانها آمدند مردم شعار مي دادند:
ديکتاتور، ديکتاتور ـ اين آخرين پيام است. ملت سبز ايران ـ آماده قيام است
گزارشهاي پراکنده از شيراز حاکي از آنند که نيروهاي ويژه در مقابله با تظاهر کنندگان از گاز فلفل استفاده مي کرده اند. در چندين مورد نيز مردم افرادي را که توسط نيرو هاي لباس شخصي دستگير و بوسيله موتور به سوي بازداشتگاه برده مي شدند، آزاد کرده اند.
در تهران شعار نويسي بر ديوار ها و اتوبوس ها امروز و در حين راهپيمايي ادامه داشت. شعار " ما سبز مي مانيم" بروي چند اتوبوس مشاهده شد. در ميدان هفت تير نيرو هاي ويژه و لباس شخصي به شماري از تظاهر کنندگان حمله کردند و آن ها را مورد ضرب و شتم قرار دادند.
عدم هماهنگي آشکار ميان شعار هايي که از بلند گوي ماشين هاي رسمي شنيده ميشد با شعاري که مردم مي دادند قابل توجه بود. شعار مرگ برآمريکا، مرگ بر اسرائيل با شعار مرگ بر روسيه از سوي مردم پاسخ داده مي شد.
در تبريز، در مسير ميدان آب رسان و ميدان ساعت نيرو هاي بسيج با مردم درگير شدند و چند نفر را دستگير کردند. مردم شعار مي دادند:" روسي در چه فکريه ايران پر از موسويه".
سايتهاي خبري از بازداشت شماري از تظاهر کنندگان در شهر هاي مختلف خبر داده اند ولي بي شک در روز هاي آينده خبرهاي موثق تر و دقيق تري در اين باره منتشر خواهد شد.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر