اخبار ايران ـ 28مرداد88

خلاصه خبرها

ـ تجمع خانواده ها مقابل بيدادگاه انقلاب تهران

ـ بازار تهران به صورت نيمه تعطيل درآمد

ـ فراخوان تجمع مردم مشهد در روزهاي چهارشنبه 28 مرداد و پنجشنبه 29 مرداد

ـ نامه ميرحسين موسوي به كروبي: بهانه دفاع از «اصل نظام» غافلان را به حمايت از خود فرامي‌خواند و كسي نمي‌گويد «اصل نظام» مردمند

ـ برای درخواست از علما در برعهده گرفتن نقشی پر رنگتر عبدالله نوري و كرباسچي با آيات عظام منتظري و شهرستاني دیدار کردند

ـ بيانيه مشترک سازمان دانش آموختگان ايران و دفتر تحکيم وحدت در حمايت از مهدي کروبي: نسبت به عواقب برخورد با کروبی هشدار می ‌دهيم

ـ بیانیه جبهه مشارکت در حمایت همه جانبه از شیخ مهدی کروبی

ـ اخطار كميسيون ماده 10 احزاب به سازمان مجاهدين و حزب مشاركت

ـ امام جمعه کرمان: کروبي مستحق شلاق است

ـ طائب: برخي که براي انقلاب به زندان رفته‌اند، به آخر خط نرسيده‌اند

ـ شريعتمداري: از هاشمي رفسنجاني سوءاستفاده شد

ـ پاسخ دفتر آيت‏الله صانعي به مظلوم‏نمایی رسانه‏های حامی کودتا

ـ سرانجام وزرایی که محکومیت دارند

ـ چهارمين جلسه محاکمه متهمان اغتشاشات اخير تهران به تعويق افتاد

ـ گزارشي از وضعيت زندانيان سياسي ـ يكي از زندانيان به اعضاي كميته بازداشت‌شدگان گفته است كه مورد تجاوز واقع شده است

ـ وضعيت وخيم جسمي احمد زيدآبادي در زندان

ـ احمدزيدآبادي: در برابر تباه كردن شخصيتم مقاومت مي‌كنم

ـ ضرب و شتم دكتر محمدعلي دادخواه، وكيل دادگستري و رئيس كانون مدافعان حقوق بشر

ـ فيض‌الله عرب سرخي به بهداري منتقل شد

ـ وبلاگ؛ به مادر زندانی جوان هم تجاوز کردند

ـ مسئوليت بازجویی های به عمل آمده در بند ۲۰۹ به عهده سپاه پاسداران است

ـ امروز كسي اعدام نشد

ـ مصاحبه خبرگزاري حكومتي مهر با سفير عراق در تهران: بغداد آماده دريافت شكايت تهران از منافقين است

ـ انتصاب هاشمي شاهرودي به عنوان عضو فقهاي شوراي نگهبان و مجمع تشخيص مصلحت نظام

قيام

تجمع خانواده ها مقابل بيدادگاه انقلاب تهران

بنابرخبر دريافتي امروز(سه شنبه 27 مرداد ماه) بيش از 100 نفر از خانواده ها براي پيگيري وضعيت عزيزانشان در مقابل دادگاه انقلاب تجمع كردند تعدادي از خانواده ها در همراهي با عزيزانشان در اعتصاب غذا هستند و در گرما ساعتها به انتظار خبر آزادي عزيزانشان مي ايستند.خانواده ها كه به شدت نگران سلامت عزيزانشان هستند دائم به داخل دادگاه انقلاب ميرفتند به اميد اينكه بتوانند با دفتر حسن زارع دهنوی (حسن حداد) تماس بگيرند تا از سرگرداني و بلاتكليفي در بيايند اما مانند روزهاي قبل يا كسي جوابگو نبود و يا به آنها گفته ميشد هنوز پرونده تكميل نشده برويد ما خودمان با شما تماس مي گيريم. اغلب منشي دفتر حداد بدون دادن جواب درستي به خانواده ها تلفن را قطع ميكند.

تهران :اسامي تعداد جديدي از خانواده هاي بازداشت شدگان قيام كه در اعتصاب و تحصن بسر ميبرند،بشرح زيراست:

- اكرم محمدي 54 ساله مادر سروش رحيمي كه پنجشنبه 18 تير بازداشت شده از يكشنبه 25 مرداد در اعتصاب غذا بسر می برد.

-ياقوت فتحعلي 62 ساله مادر سعيد ميثاقيان كه 25 خرداد بازداشت شده از يكشنبه 25 مرداد اعتصاب غذا كرده است.

- مهين اسكندري 48 ساله و باقر جمشيدي 52 ساله مادر و پدر امير جمشيدي كه جمعه 26 تير بازداشت شده از يكشنبه 25 مرداد در اعتصاب غذا هستند

-مريم صداقت 59 ساله و كريم قنبري 61 ساله مادر و پدر حامد قنبري كه پنجشنبه 18 تير بازداشت شده از يكشنبه 25 مرداد اعتصاب غذا كرده اند.

-حميده يوسف پور 56 ساله و الناز ناظري 27 ساله مادر و خواهر حمير رضا ناظري كه 8 مرداد بازداشت شده از دوشنبه 26 مرداد اعتصاب غذا كرده اند.

-شهلا خوش نيت 50 ساله و هاشم شريفي 56 ساله مادر و پدر حامد شريفي از سه شنبه 27 مرداد اعتصاب غذا كرده اند.

-شكوه اكبر پور 47 ساله مادر مجيد اكبرپور از دوشنبه 26 مرداد اعتصاب غذا كرده اند.

-معصومه ميرزايي 58 ساله مادر امين اميري كه جمعه 26 تير بازداشت شده از دوشنبه 26 مرداد اعتصاب غذا كرده اند.

- نازي نعمتي 52 ساله و نعمت احمدي 57 ساله مادر و پدر مرتضي احمدي كه پنجشنبه 18 تير بازداشت شده از دوشنبه 26 مرداد اعتصاب غذا كرده اند.

بازار تهران به صورت نيمه تعطيل درآمد

امروز سه شنبه 27/5/88 بازار تهران به صورت نيمه تعطيل در آمد. بازاريان به دلايل مختلف از جمله ماليات 3% و همچنين اعترا ضات دوماهه گذشته مغازه هاي خود را تعطيل كرده اند. قابلذكر است حضور بيش از حد مامورين انتظامي و نيروهاي ضد شورش با موتور‌سيكلت و خودروهايي كه به صورت قفس در آورده‌اند در محوطه بازار دادستاني مسجد باصطلاح امام خيابان بهشت ديوان عدالت اداري و ديگر نقاط به صورت مشهود ديده مي شود. (آژانس ايران خبر ـ 27مرداد88)

فراخوان تجمع مردم مشهد در روزهاي چهارشنبه 28 مرداد و پنجشنبه 29 مرداد

بنا به فراخوان هاي منتشر شده در اينترنت، فعالين در مشهد قصد دارند در روزهاي چهارشنبه 28 و پنجشنبه 29 مرداد از ساعت 18 الي 20 تجمعات اعتراضي در سه منطقه مشهد برگزار كنند

1ـ ميدان تقي آباد ، خيابان احمد آباد و ميدان فلسطين 2 ـ بلوار سجاد و پارك ملت ـ 3.بازار رضا ، فلكه آب و ميدان 17 شهريور

در بيانيه‌يي كه اين خبر را داده اعلام شده است كه در سالروز 28مرداد مانند 56سال قبل نگذاريم كه عليه «رئيس‌جمهور قانوني»، موسوي كودتا شود…

اخبار شقه

نامه ميرحسين موسوي به كروبي: بهانه دفاع از «اصل نظام» غافلان را به حمايت از خود فرامي‌خواند و كسي نمي‌گويد «اصل نظام» مردمند

بخشهايي از نامه موسوي به كروبي: نامه شما در مورد رفتارهاي زشتي كه در برخي بازداشتگاه‌ها با زندانيان صورت گرفته است رسانه غيرملي و روزنامه‌هاي كودتاچيان را دستپاچه كرده است. اين همه دستپاچگي خبر از چه چيز مي‌دهد؟ خبر از خبرهاي وحشتناكي كه ما هنوز اطلاعي از آنها نداريم. خبر از آن كه دروغ چون چركي مسموم روز به روز دامنه خود را گسترش مي‌دهد و به بهانه دفاع از «اصل نظام» غافلان را به حمايت از خود فرامي‌خواند و كسي نمي‌گويد كه «اصل نظام» مردمند و حكومت بخش كوچكي از نظام و دولت بخش كوچكي از حكومت و مجموعه افرادي كه اين‌گونه رفتارهاي غير انساني را مرتكب شده‌اند تنها بخش كوچكي از كارگزاران اجرايي كشورند.

از كساني كه در زندان‌ها مورد تعدي و تجاوز قرار گرفته‌اند مي‌خواهند كه چهار شاهد عادل با شرايط ويژه ارائه كنند. آيا آنان براي بازداشت افراد به دست خود هم چهار شاهد مي‌طلبند؟ اينهايي كه مرتكب جرم شده‌اند ايادي حكومت بوده‌اند. آيا حكومت علاقه ندارد بداند دستان او با مردم چه مي‌كنند؟ (سحام نيوز ـ 27مرداد88)

برای درخواست از علما در برعهده گرفتن نقشی پر رنگتر عبدالله نوري و كرباسچي با آيات عظام منتظري و شهرستاني دیدار کردند

عبدالله نوري به همراه تعدادي از اصلاح طلبان روز گذشته(دوشنبه)، در سفری به قم با تعدادي از علما ديدار كرده است. به گزارش خبرنگار پايگاه اطلاع رساني سلام، عبدالله نوري، غلامحسين كرباسچي، محمود حجتي(وزير كشاورزي دولت اصلاحات)، حجه‌السلام عبد‏المجيد معاديخواه و علي حكمت با سفر به قم خواستار تحرك علما نسبت به وقايع اخير كشور شدند. (موج سبز آزادي ـ 27مرداد88)

جزييات ”راه سبز اميد“ در گفت‌وگو با عليرضا بهشتي

عليرضا حسيني بهشتي در گفتگو با خبرنگار ايلنا به تشريح جزيياتي از ”راه سيز اميد“،تشكيلاتي كه مير حسين موسوي قرار است آن را تاسيس كند پرداخت. بخشهايي از اين مصاحبه در زير آمده است:

وي گفت با توجه به تخلفاتي كه در انتخابات رخ داد و در حالي كه دستگاه‌هاي مربوطه هم زير بار اين تخلفات نمي‌روند و راه‌حلي هم براي احقاق حقوق وجود ندارد بايد به فكر استيفاي حقوق مردم و تحقق مطالباتشان با توجه به اين نيروي عظيمي كه اغلب هم در ميان زبدگان، نخبگان و فرهيختگان جامعه وجود داشت بود به همين دليل بايد به يك نوع تشكيلات مي‌رسيديم.

عليرضا بهشتي در اين مصاحبه ضمن رد ايجاد حزب و تشكيل جبهه مي‌گويد: طي چند دهه اخير در بسياري از كشورها شكلي از كار گروهي تجربه شده كه در واقع نوعي شبكه‌سازي اجتماعي است البته در واقع بايد گفت در كشور ما هم در دوران ماههاي پيش از انقلاب و هم در دوران مبارزه حتي از مشروطه به بعد نوعي شبكه‌سازي را تجربه كرديم و به اين معنا خيلي هم با آن بيگانه نيستيم اما اين تجربيات معمولا خيلي بادوام و سامان‌يافته نبوده است.

بهشتي با اشاره به اين شبكه اجتماعي، بخشي از شكل‌گيري آن را در جريان انتخابات دانست و گفت شكل‌گيري اين شبكه بايد سامان و گسترش پيدا كند. اين چيزي است كه هدف شكل‌گيري راه سبز اميد است. در شبكه اجتماعي يك اهداف حداقلي متصور است برخلاف آنچه كه در حزب است و به اين خاطر مي‌توان فراگيري خيلي زيادي داشته باشد اين حداقل‌ها در بيانيه‌اي كه به زودي منتشر مي‌شود چارچوب‌هاي اصلي‌اش مشخص شده است. به عنوان مثال تحقق قانون اساسي و عملي كردن تمام ظرفيت‌هاي آن از جمله مواردي است كه در دستور كار اين شبكه اجتماعي قرار دارد.

وقتي يكسري ملاك و معيارهاي حداقلي تعيين بشود در واقع فراگيريش هم را تضمين مي‌كند .هر كسي كه به هويت ايراني- اسلامي به عنوان يك سرمايه نگاه كند و يا اينكه هر كسي كه مساله انقلاب ايران را به عنوان يك حادثه‌اي كه متجلي خواست مردم ما بوده باور دارد و يا تعهد و پايبندي به قانون اساسي را به عنوان يك مبنا بپذير مي‌تواند وارد اين تشكيلات شود.

بهشتي در بخش ديگري از اين گفتگو به ساختار ”راه سبز اميد“ اشاره كرد و با بيان اينكه در اين شبكه اجتماعي شوراي مشورتي و كميته‌هاي مختلفي وجود دارد،اظهار داشت: كميته‌ها زير مجموعه شوراي مشورتي نيستند و كار خود را انجام مي‌دهند دبيرخانه‌اي هم شكل گرفته كه اركانش را كم‌كم سامان مي‌دهد. اين تشكيلات اساسنامه رسمي كه نياز به ثبت رسمي داشته باشد ندارد ولي مرامنامه‌اي را تنظيم خواهيم كرد و تاكيد هم بر اين است كه از تعامل بخش‌هاي مختلف اين تشكل، مرامنامه شكل بگيرد. وي با بيان اينكه كميته‌هاي ”راه سبز اميد“ در حال شكل گيري است در خصوص شوراي مركزي آن نيز گفت: شوراي مركزي كوچك خواهد بود و احتمالا از 5-6 نفر تشكيل مي‌شود كه آقايان خاتمي،‌كروبي از جمله آنها هستند.

بهشتي در خصوص شوراي مشورتي نيز گفت: شوراي مشورتي راه سبز اميد مجموعه بزرگتري از شوراي مركزي است كه حدود 30-40 نفر را شامل مي‌شود و به تدريج و به طور طبيعي بايد شكل گيرد و چيزي نيست كه از قبل تعيين شود. در واقع بايد از دل كميته‌ها افراد مناسب انتخاب شوند.

بهشتي با بيان اينكه جمهوري اسلامي هم قبلا تجربه نشده بود،گفت: جمهوريت اساسا يك الگويي نيست كه در كشور تجربه شده باشد و چيزي است كه ما از تجربيات بشري استفاده كرديم و مانعي هم ندارد. خود امام كه بنيان‌گذار اين جمهوري اسلامي است هيچ عيب وايرادي نديدند كه از اين مدل حكومتي استفاده كنند. (نوروزـ 27مرداد88)

بيانيه مشترک سازمان دانش آموختگان ايران و دفتر تحکيم وحدت در حمايت از مهدي کروبي: نسبت به عواقب برخورد با کروبی هشدار می ‌دهيم

در بخشهايي از اين بيانيه آمده است: … سخنان هماهنگ‌شده تعدادي از ائمه جمعه نشاندهنده آغاز رسمي و علني پروژه برخورد قضايي با ايشان و ساير رهبران اصلاحات از سوي کساني است که آشفتگي آنها از طرح اتهام شکنجه در زندان‌ها، نشانه‌هاي قابل توجه‌اي را پيش‌روي افکار عمومي قرار مي‌دهد.

ما به عنوان سازمان دانش آموختگان ايران (ادوار تحکيم وحدت) و اتحاديه انجمن‌هاي اسلامي دانشجويان سراسر کشور (دفتر تحکيم وحدت) که در دوره دهم انتخابات رياست جمهوري با عنايت به مواضع توسعه‌گرا، حق‌طلبانه، صريح و جامع جناب آقاي مهدي کروبي از کانديداتوري ايشان پشتيباني کرده‌ايم، با صدور اين بيانيه مشترک اعلام مي‌داريم که حمايت از اين بزرگوار تنها محدود به دوره تبليغات انتخابات رياست جمهوري و ايام پيروزي و کاميابي نبوده و قطعا در روزهاي سخت و دشواري که اقتدارگرايان نه تنها آراء ملت را به يغما برده بلکه امنيت، جان و آبروي آنان را نيز در راه غصب حکومت و امحاي جمهوريت نظام ناديده انگاشته‌اند، در کنار اين سياستمدار شجاع و حق‌طلب و نيز ساير راهبران جنبش اصلاحي مردم ايران خواهيم ماند. (ايران پرس نيوز ـ 27مرداد88)

بیانیه جبهه مشارکت در حمایت همه جانبه از شیخ مهدی کروبی

جبهه مشارکت ایران اسلامی، با انتشار بیانیه ای ضمن اعلام حمایت همه جانبه از شیخ اصلاحات، هتاكي ها و حد ناشناسيهاي صورت گرفته عليه ایشان و توقيف روزنامه اعتماد ملي را شدیداً محکوم کرده و بار دیگر دلسوزانه از عقلاي موثر بر رفتار جريان حاكم خواست تا ته مانده آبرو و سرمايه هاي نظام و انقلاب به دست نا اهلان و نامحرمان با انقلاب از ميان نرفته، ابتكار عمل را از دست آنها گرفته و كشور را به مسير اخلاق و عقلانيت و تجديد اعتمادهاي از دست رفته رهنمون كنند.( امير كبير ـ 27مرداد88)

اخطار كميسيون ماده 10 احزاب به سازمان مجاهدين و حزب مشاركت

به گزارش خبرنگار سياسي خبرگزاري فارس، كميسيون ماده 10 احزاب با دستور كار بررسي پرونده‌هاي صنفي و تخصصي و اقليت‌هاي ديني و همچنين بررسي عملكرد برخي احزاب تشكيل جلسه داد. محمود عباس زاده مشكيني دبير كميسيون ماده 10 احزاب در خصوص جلسه امروز اين كميسيون گفت: مجموعه عملكرد و بيانيه‌ها و مواضع سازمان مجاهدين انقلاب اسلامي و حزب مشاركت ايران اسلامي در نشست كميسيون ماده 10 احزاب مورد بررسي قرار گرفت و مقرر شد مستند به قانون به اين تشكلها اخطار داده شود.

دبير كميسيون ماده 10 احزاب گفت: مصاديق براي تنوير افكار عمومي متن كامل ماده 16 قانون فعاليت احزاب به شرح ذيل است:

گروههاي موضوع اين قانون بايد در نشريات، اجتماعات و فعاليت‌هاي ديگر خود از ارتكاب موارد زير خودداري كنند:

الف ) ارتكاب افعالي كه به‌نقض استقلال كشور منجر شود. ب) هر نوع ارتباط، مبادله اطلاعات، تباني و مواضعه با سفارتخانه‌ها، نمايندگي‌ها، ارگانهاي دولتي و احزاب كشورهاي خارجي در هر سطح و به هر صورت كه به آزادي، استقلال، وحدت ملي و مصالح جمهوري اسلامي براي مضر باشد. ج ) دريافت هرگونه كمك مالي و تداركاتي از بيگانگان د) نقض آزاديهاي مشروع ديگران ه) ايراد تهمت، افتراء و شايعه پراكني و) نقض وحدت ملي و ارتكاب اعمالي چون طرح‌ريزي براي تجزيه كشور ز ) تلاش براي ايجاد و تشديد اختلاف ميان صفوف ملت با استفاده از زمينه‌هاي متنوع فرهنگي و مذهبي و نژادي موجود در جامعه ايران ح) نقض موازين اسلامي و اساس جمهوري اسلامي ط ) تبليغات ضد اسلامي و پخش كتب و نشريات مضله ي) اختفاء و نگهداري و حمل اسلحه و مهمات غيرمجاز

امام جمعه کرمان: کروبي مستحق شلاق است

(ايرنا، 28مرداد88) ـ حجت الاسلام "سيديحيي جعفري: کروبي بايد حداقل 80 ضربه شلاق بخورد و آيت الله لاريجاني رئيس جديد دستگاه قضايي هم وعده داده است با قاطعيت قانون را اجرا خواهد کرد. البته اين کار سختي است چون به تعبير مقام معظم رهبري، کروبي از ارکان نظام بوده است.… افرادي که دستگير شده‌اند خواستار محاکمه سران اين آشوبگريها هستند و اعلام مي‌کنند که عوامل اصلي بايد دستگير و محاکمه شوند.

جعفري با اشاره به ميرحسين موسوي گفت: آقا يک روز نخست وزير بوده اما اين بدان معنا نيست که وي را نبايد مورد بازخواست قرار داد (ايرنا، 28مرداد88)

طائب، فرمانده بسيج : برخي که براي انقلاب به زندان رفته‌اند، به آخر خط نرسيده‌اند

فرمانده نيروي مقاومت بسيج سپاه پاسداران انقلاب اسلامي گفت:حال که حکومت صالحان شکل گرفته، آيا در اين مسير ضمانتي وجود دارد تا آنها که ايمان آوردند منحرف نشوند؟ از ميان عده اي که براي اسلام به زندان رفته‌اند و در جبهه هاي حق عليه باطل شرکت کرده و جنگيدند نيز کساني هستند که به آخر خط نرسيده اند.

وي اظهارداشت: دراين مسير يک عده ريزيش مي يابند که به تعبير قرآن، فاسقند، يک عده نيز نسبت به گذشته خود، کافر مي‌شوند و يک عده هم حاضر نيستند در اين مسير عمل صالح انجام دهند و به آتشي که دشمن ايجاد کرده ، هيزم مي ريزند. (فارس ـ 27مرداد88)

شريعتمداري: از هاشمي رفسنجاني سوءاستفاده شد

مدير مسئول روزنامه كيهان در همايش مبلغان حوزه عليمه قم: "تنش " پديد آمده در جريان انتخابات دهم رياست جمهوري اگرچه خسارت‌آفرين بود ولي به وضوح از يك زايش و جهش در انقلاب اسلامي حكايت مي‌كند كه بايستي آن را يك "موهبت الهي " تلقي كرده و خدا را شاكر بود. برخي از خواص كه در ماجراي اخير رفوزه شدند، از مدتها قبل در ميان ما بودند بي آن كه چهره واقعي آنها مشخص باشد. ولي تنش انتخاباتي اخير آنان را به ميدان آزمون كشاند و عرصه سياسي كشور را غربال كرده و سره را از ناسره جدا ساخت

مدير مسئول كيهان با شرح رخدادهاي چند ماهه اخير و مقايسه آن با اظهارات و پيشنهادات ارائه شده از سوي مراكز استراتژيك آمريكا نظير "كميته خطر " و "آمريكن اينترپرايز " نتيجه گرفت كه همه آنچه مدعيان اصلاحات به ميدان آوردند، دقيقا و بي‌كم و كاست برخاسته از يك فرمول بيروني بود.

وي گفت در اين دوره وقتي خواص مي‌لغزند به جاي آن كه مردم را بلغزانند، خود از چشم ملت افتاده و سقوط مي‌كنند شايد به همين علت است كه آقا مي‌فرمودند نخبگان اگر رفوزه شوند، سقوط مي‌كنند. شريعتمداري در پاسخ به اين سوال كه آيا آقاي موسوي در اين ماجرا مجرم است يا نه؟ گفت؛ ايشان جرايم مشهودي مرتكب شده است و تصميم درباره وي برعهده مقامات مسئول است.

مديرمسئول كيهان در پاسخ به سوال ديگري درباره آقاي هاشمي‌رفسنجاني گفت؛ متاسفانه از ايشان سوءاستفاده شده است و كساني كه اين روزها به دروغ سنگ آقاي هاشمي را به سينه مي‌زنند كساني هستند كه در گذشته‌اي نه چندان دور با ناجوانمردانه‌ترين روش‌ها او را تخريب كرده و با شمشير برهنه به ايشان مي‌تاختند.

مدير مسئول كيهان در پاسخ به سوال يكي از حاضران كه آيا تاخير آقاي احمدي‌نژاد در اجراي دستور رهبرمعظم انقلاب براي عزل مشايي قابل توجيه است، گفت؛ اين اقدام ايشان به هيچوجه قابل توجيه و پذيرفتني نيست. چرا كه وظيفه يك اصولگرا، كشف منويات رهبري و اجراي آن است، چه رسد به آن كه دستور صريح آقا در ميان باشد. (فارس ـ 27مرداد88)

پاسخ دفتر آيت‏الله صانعي به مظلوم‏نمایی رسانه‏های حامی کودتا

پس از جاروجنجال و مظلوم‏نمایی‏ تبلیغاتی رسانه‏های حامی کودتا که ادعا کرده بودند این مرجع تقلید شیعیان در سخنرانی خود به رئیس دولت کودتا نسبت حرام‏زادگی داده است، دفتر آیت‏الله صانعی در تکذیب این ادعا چنین پاسخ داده است:

مديريت محترم سايت رجا نيوز و روزنامه جوان

با توجه به خبرهاي منتشر شده در آن رسانه‏ها لازم به ذکر است آنچه در انتهاي سخنراني حضرت آيت الله العظمي صانعي آمده است ناظر به حکايتي است که معظم‏له در اواسط سخنراني آن را نقل نموده و هيچ ارتباطي به اشخاص و آنچه شما بيان نموده‏ايد نداشته و ندارد و در کل درتضاد با آن مي‏باشد که با مراجعه به متن کامل سخنراني معظم‏له، ازقضاوت عجولانه و دروغ سازي جلوگيري مي‏شد، البته جامعه بزرگ ايران و جهان بيدار شده و مسائل را ريشه يابي مي‏نمايند، تا سيه روي شود هر که در او غش باشد. (سايت موج سبز ـ 28مرداد88)

سرانجام وزرایی که محکومیت دارند

سايت شفاف: تنها چند ساعت پس از معرفی برخی وزرای کابینه دهم از سوی محمود احمدی نژاد ، واکنش هایی جدی از سوی گروه های مختلف مطرح شد. به گزارش روزنامه جمهوری اسلامی فاطمه آجرلو كه براي وزارت رفاه در نظر گرفته شده به دليل هم پرونده بودن با ماجراي پاليزدار اكنون تحت تعقيب دستگاه قضائي است و وزير صنايع كنوني كه وعده ابقاي وي داده شده داراي محكوميت در دادگاه مي باشد.

اشاره این روزنامه به حکم دادگاه پالیزدار است که به موجب آن فاطمه آجرلو به 4 سال جبس مجکوم شده است . همچنین علی اکبر محرابیان نیز به دلیل ثبت اختراغ فردی دیگر به نام خود از سوی دادگاه بدوی و تجدید نظر جکم محکومیت قطعی دریافت کرده است. هرچند درباره محرابیان، محمود سالار كيا معاون دادستان تهران اعلام كرد: پشت صحنه جريان‌سازي تبليغاتي درباره ماجراي اتاق امن، تخريب چهره مسئولين كشور بود.

فاطمه آجرلو، نماینده کرج در مجلس که از متهمان پرونده پالیزدار بود، به جرم "معاونت در تخریب اعتماد عمومی جامعه به مسولان نظام و خارج کردن اسناد محرمانه" به چهار سال و شش ماه حبس تعزیری محکوم شده است .

نماینده گرمسار با تاکید بر عدم سوابق اجرایی و تخصص لازم آجرلو و فعالیت کم وی در مجلس، گفت: تنها شاخصه مثبت وزیر رفاه پیشنهادی حمایت از احمدی نژاد است.

وضعيت بازداشت‌شدگان و اعمال سركوب و شكنجه

چهارمين جلسه محاکمه متهمان اغتشاشات اخير تهران به تعويق افتاد

شعبه ‌‌15 دادگاه انقلاب اسلامي تهران طي اطلاعيه‌اي اعلام کرد: چهارمين جلسه‌ محاکمه عوامل و طراحان اغتشاشات اخير تهران روز سه‌شنبه ‌‌3 /‌6 /‌88 ساعت ‌‌8 صبح در شعبه ‌‌15 دادگاه انقلاب اسلامي تهران برگزار مي‌شود. (وقت رسيدگي به روز سه‌شنبه سوم شهريور ماه موکول شد). (ايرنا 28مرداد88)

گزارشي از وضعيت زندانيان سياسي ـ يكي از زندانيان به اعضاي كميته بازداشت‌شدگان گفته است كه مورد تجاوز واقع شده است

دیشب کاوه مظفری و علی اصغر خدایاری آزاد شدند و برای ژیلا بنی یعقوب و مهسا امرآبادی قرار وثیقه صادر شد. اما خانواده هاي بهزاد نبوی ، مصطفي تاج زاده ، صفایی فراهانی ، میردامادی و عبدالله مومنی موفق به ديدار با آنان نشدند.

روزآنلاين ضمن اعلام اين خبر از ديدارخانواده هاي محمد علي ابطحی، عیسی سحرخیز،عبدالفتاح سلطانی، بهمن احمدی امویی، شیوا نظرآهاری، مسعود باستانی، احمد زیدآبادی، سعید لیلاز، محمد قوچانی، کیوان صمیمی ومحمدرضا جلایی‌پور با آنان گزارش داد .دراين گزارش آمده محل نگهداری سعید حجاریان بیشتر از منزل، به پادگان شبیه است و امکان ملاقات خانواده‌ او نیز بسیار محدود است

درادامه اين گزارش همسر تاج زاده به نقل از یکی از افراد آزاد شده گفت: هنگام بازدید اعضای کمیته پی گیری وضعیت بازداشت شدگان از زندان اوین، تعداد زیادی از زندانیان را جابجا کردند تا با این کمیته دیداری نداشته باشند اما با این وجود یکی از زندانیان صراحتا به اعضای کمیته گفته که مورد تجاوز قرار گرفته است.

گفتني است از وضعيت ديگرفعالان سرشناس سياسي و مدني نظير كوروش زعيم و محمد علي دادخواه و نيز آمار دقيق ازكساني كه طي دو ماه اخيربازداشت شده و همچنان درزندان بسر مي برند اطلاعي در دست نيست. (ايران پرس نيوز ـ 27مرداد88)

وضعيت وخيم جسمي احمد زيدآبادي در زندان

بر اساس خبرهاي رسيده، احمد زيدآبادي که به علت شرايط جسمي حاد ناشي از اعتصاب غذا در بيمارستان بستري است، قرار است براي چهارمين جلسه دادگاه نمايشي اصلاح طلبان که فردا برگزار مي‌شود، به دادگاه آورده شود.

زيدآبادي پس از دومين جلسه دادگاه نمايشي که او را نيز به اجبار در آن شرکت دادند، دست به اعتصاب غذا زده و به شدت به لحاظ جسمي در وضع ناگواري قرار دارد. ديروز در اوين به زور اعتصاب غذاي وي را شکسته‌اند و هم‌اکنون وي با شرايط جسمي بسيار بد در بيمارستان بستري است. احمد زيدآبادي دبيرکل سازمان دانش‌موختگان ايران (ادوار دفتر تحکيم) است که در انتخابات گذشته در ستاد مهدي کروبي فعال بود و پس از کودتاي انتخاباتي به همراه گروه زيادي از اصلاح طلبان به زندان افکنده شد. (سايت موج آزادي ـ 27مرداد88):

احمدزيدآبادي: در برابر تباه كردن شخصيتم مقاومت مي‌كنم

در مطلبي از قول احمد زيدآبادي در سايت موج سبز نوشته شده: دو تن از دوستاني كه اخيرا پايشان از زندان 209 به بيرون باز شده است، از قول بازجوهاي‏شان براي من پيغام آوردند كه به فلاني ـ نگارنده اين سطور ـ بگوييد كه "تنش مي‏خارد، پرونده‏اي برايش درست كرده‏ايم كه رويش يك وجب روغن است و به زودي با او برخورد خواهيم كرد." نمي‏دانم كه اين، يك تهديد به منظور ارعاب است يا اينكه واقعا نقشه‏اي برايم دارند…

به یاد دارم روزی را در سال 1379 كه به بازجویم گفتم: پس از همه این حرف‏‏ها از من چه می‏خواهی؟ گل از گلش شكفت و گفت: تازه رسیدیم سر اصل مطلب، پس تو می‏خواهی بدانی كه چه بگویی و از اینجا خلاص شوی؟ گفتم: حالا بحث خلاص را رها كن و بگو چه می‏خواهی؟ گفت: می‏خواهیم كه نادم شوی! گفتم: بسیار خوب، حالا مطلب روشن شد، اما این غیر ممكن است! گفتم كتاب مردی برای تمام فصول را خوانده‏ای؟ اگر خوانده‏ای، پس می‏توانی مرا نیز مانند توماس مور فرض كنی حتی اگر گردنم مانند توماس مور به زیر گیوتین رود، نادم نخواهم شد، می‌توانی بیازمایی!"(موج سبز آزادي ـ 28مرداد88)

ضرب و شتم دكتر محمدعلي دادخواه، وكيل دادگستري و رئيس كانون مدافعان حقوق بشر در زندان

سایت موج آزادی: یک منبع آگاه خبر داد که دکتر محمدعلی دادخواه، وکیل دادگستری که از تاریخ 17 تیرماه در بازداشت به سر می‌برد، در زندان به شدت مورد ضرب و شتم قرار گرفته است.. به گفته این منبع آگاه، بازجویان علاوه بر ضرب و شتم شدید دکتر دادخواه، او را از طبقه سوم یک راه پله مارپیچ به سمت پایین هل می‌دادند و سپس در حین سقوط او را می‌گرفتند. این منبع تاکید می‌کند که آنها چندین بار این شکنجه وحشیانه را بر آقای دادخواه اعمال کرده‌اند، اما به‌رغم همه این فشارها، دکتر دادخواه زیر بار اعترافات مورد نظر بازجویان نرفته است. همزمان با این فشارها کودتاگران در تلاش‌اند تا با دستگیری مجدد دختر دکتر دادخواه، وی را برای اعترافات دروغین تحت فشار قرار دهند. (سايت موج آزاد ـ 27مرداد88)

فيض‌الله عرب سرخي به بهداري منتقل شد

سایت نوروز، ارگان جبهه مشارکت به نقل از یکی از پرسنل بهداری زندان اوین خبر داد که فیض الله عرب سرخی، پس از آنکه از حضور در دادگاه های نمایشی سر باز می زند توسط نیروهای اجرایی یکی از نهادهای قضایی به شدت مورد ضرب و شتم قرار گرفته و بعد در اثر شدت ضربان وارده به بهداری اوین منتقل شده است.

بر اساس این گزارش، پس از چند روز بستری شدن عرب سرخی در بهداری اوین، وی را مجددا به سلول انفرادی منتقل می کنند اما به دلیل وخامت حال، وی مجددا به بهداری و سپس به بیمارستان بقیه الله العظم که متعلق به سپاه پاسداران است، انتقال می‌یابد.

وبلاگ؛ به مادر زندانی جوان هم تجاوز کردند

وبلاگ؛ بیماران جنسی در مقام «قضاوت» و ضابطین «عدالت»:… در یکی از تازه ترین این گزارش ها که گفته می شود مستند به تحقیقی پنهان است, آمده است” : به شهادت مهدی پدرام ( اسم مستعار) هم سلولی او بارها مورد تجاوز قرار گرفته و قاضی پرونده، از تجاوز مأموران به پدرام، بوسیله موبایل خودش، فیلمی تهیه کرده و مادر جوان او را تحت فشار گذاشته بود ده میلیون تومان رشوه بدهد تا با یک تعهد ساده، پدرام را آزاد کند. مادر پدرام بعد از تأمین و پرداخت رشوه ده میلیون تومانی به قاضی، مورد سوءاستفاده قاضی قرار گرفته و برای نجات جان فرزندش از دست متجاوزان وحشی، ناگزیر تسلیم خواسته جنسی قاضی شده است».(ايران پرس نيوز ـ 17مرداد88).

مسئوليت بازجویی های به عمل آمده در بند ۲۰۹ به عهده سپاه پاسداران است

روزآنلاين: یکی از کسانی که به تازگی از زندان اوین آزاد شده، در مصاحبه با روز از شرایط زندان و بازجویی ها گفته است. وی که به دلایل امنیتی نامش در مصاحبه نیامده، می گوید: بازجو دائم می گفت شما ضدانقلاب هستید و خونتان مباح است. آنقدر نگهتان می داریم که به التماس بگویید می خواهید اعتراف کنید. این مصاحبه در پی می آید.

به گفته این زندانی تازه آزاد شده "طی هفته اول بازجویی بیشتر حول محور مسائل شخصی" وی بوده و بازجویان تلاش کرده‌اند با یافتن نقطه‌ضعف در روابط شخصی‌اش،او را وادار به پذیرفتن اتهامات سیاسی مانند برنامه ریزی اغتشاشات و دستورگرفتن از اصلاح طلبان برجسته برای ایجاد ناآرامی متهم کنند.

او می‌گوید از یک زندانبان شنیده است که همه اصلاح طلبان را تحت فشارهای مشابهی گذاشته و مسائل شخصی آنها وخانواده شان را پیش کشیده اند؛ به گونه‌ای که قرائن نشان می‌دهد اصلاح طلبان را سالها زیر نظر داشته‌اند. به گفته او "برخی از این افراد را تهدید کرده اند که اگر با آنها همکاری نکنند جزییات تحقیق سالهای گذشته شان را منتشر می کنند."

او می افزاید: "مسئوليت بازجویی های به عمل آمده در بند ۲۰۹ به عهده سپاه پاسداران است و عملا مسئولان سازمان زندان ها هیچ نظارتی بر عملکرد بازجویان ندارند". او ادامه می‌دهد: "طی دوهفته اول بازجویی مدام دنبال این بودند که یک فساد اخلاقی درمورد من پیدا کنند. آنها همه عکس های کامپیوترم را چاپ کرده بودند…. در یک نوبت بازجو روزنامه جوان را برای ما آورد و گفت که ما حتی از ابطحی هم اعتراف گرفتیم. بازجویم به شوخی گفت تو هم اعتراف کن فردا می‌دهیم روزنامه ها چاپ کنند ومعروف می شوی. بارها بازجو گفت موسوی وکروبی را هم همین جا دراز کش می کنیم تا دیگر هوس بردن مردم به خیابان را نکنند. بعد اعترافات چندین نفر را آوردند که من بخوانم تا ببینم که چطور همه اعتراف کرده اند. جالب این بود که ادبیات اعترافات و اسامی که درآنها به کار رفته بود کاملا شبیه هم بود. بالاخره دریک نقطه ای که فشار روحی وروانی روی من زیاد شده بود، قبول کردم مطالبی راکه آنها می خواهند بنویسم. مثل خیلی از زندانیان دیگر، همه توجه ما به این بود که به یک نحوی از زندان بیرون بیاییم چرا که بازجوها آنقدر وحشیانه رفتار می کردند که بعضی مواقع فکر می کردم طرف کنترلش را از دست داده و ممکن است در این شرایط دست به هر کاری بزند… (روز آنلاين ـ 28مرداد88)

ساير خبرها

امروز كسي اعدام نشد

بخشي از گزارش محمد مصطفايي، وكيل بهنود شجاعي كه 4صبح به در زندان اوين رفته بود: قرار بود امروز هفت نفر اعدام شود از بین آنها بهنود شجاعی توانست با دستور ریاست قوه قضاییه جان سالم به در برد و دیگران نیز تحت تاثیر صحبتهای فعالین حقوق بشر قرار گرفتند. مادران صلح از یک طرف و خانم امینی و آقایان ابراهیمی و جعفری و چند نفر دیگر تمام تلاش خودشان را به کار بستند. تا اینکه زمان اجرای حکم فرار رسید. آقای پور مکری اسامی اولیاءدم را صدا زد و همه رفتند داخل. پس از نیم ساعت سکوت و هیجان مامور نیروی انتظامی با صدای بلند فریاد زد که همه به خانه های خود بروند. امروز هیچ کس اعدام نشد.

توضيح: هيچكدام از سايتهاي رژيم هم خبر اعدام نزده بود. (28مرداد88 ـ سايت محمد مصطفايي)

مصاحبه خبرگزاري حكومتي مهر با سفير عراق در تهران: بغداد آماده دريافت شكايت تهران از منافقين است

خبرگزاری مهر: آقای سفیر به عنوان اولین پاسخ بفرمایید دلیل اصلی تصرف اردوگاه اشرف چه بوده است ؟

سفیر عراق- همانگونه که مستحضر هستید وقتی حاکمیت دولت عراق در این کشور حکمفرما شد و نیروهای بیگانه از شهرها عقب نشینی کردند اردوگاه اشرف هم که قسمتی ازخاک این کشور است باید تحت حاکمیت دولت عراق قرار می گرفت،این علت اصلی حضور نیروهای نظامی در این اردوگاه است چرا که تمامی خاک عراق باید تحت حاکمیت عراقی ها باشد.

شرایط بازگرداندن منافقین به ایران چیست؟

حضور این گروه تروریستی در زمان رژیم صدام بود که برخورد ما با آنها همانند برخورد با هر خارجی در عراق است. طبق موازین بین المللی ما بر اساس تصمیم کابینه عراق از آنان خواستیم که خاک عراق را ترک نمایند ضمن اینکه آنان در نوع خروج خود از عراق مخیر بودند که به کشور ثالث یا به ایران بازگردند البته بازگشت به ایران با وساطت صلیب سرخ بین المللی و قبول و پذیرش منافقین صورت خواهد پذیرفت.ما نمی توانیم به هیچ عنوان برای بازگشت آنان به ایران فشار وارد آوریم اما درعین حال ادامه حضور آنان در عراق را ممکن نمی دانیم.

بغداد آماده دریافت شکایت تهران ازمنافقین/ محاکمه طبق مقررات بین المللی

آیا در این رابطه با سازمان ملل متحد هم مذاکره کرده اید؟

بله، ما در این زمینه با سازمان ملل متحد هم مذاکره کرده ایم که آنان هم ادامه حضورمنافقین در عراق میسر ندانستند. ضمن اینکه تاکنون هیچ کشوری حاضر به پذیرش آنان نیست و همچنان مذاکره ما با سازمان ملل متحد در این رابطه ادامه دارد.

شرایط حضور منافقین را در کشورهای دیگری همچون پاکستان و افغانستان را چگونه ارزیابی می کنید؟

ما از هر کشوری که بخواهد به منافقین امکان اسکان دهد استقبال خواهیم کرد حالا چه پاکستان یا افغانستان باشد و چه سایر کشورها.

دولت عراق با توجه به اینکه عده ای مدارکی علیه منافقین دال بر کشتار شیعیان و اکراد عراقی در عملیات های انفال و شعبانیه دارند،آیا تلاشی برای محاکمه منافقین خواهد کرد ؟

اگر اسناد و مدارکی مبنی برعملیات های تروریستی این گروه علیه ملت عراق وجود داشته باشد طبق مقررات بین المللی آنان را محاکمه خواهیم کرد.

آیا می توان از دادگاه لاهه به عنوان اهرمی برای محاکمه منافقین استفاده کرد؟

بطور معمول تمام محاکمات درداخل خاک عراق انجام می شود نه درخارج از خاک این کشور، دولت ایران هم دراین چارچوب اگر شکایتی دارد می تواند در رابطه با این جنایتکاران به ما تقدیم کنند.

با توجه به اینکه هم اکنون 10 حزب سیاسی عراق خواستار اخراج منافقین از این کشور هستند نهایتا دولت عراق چه تصمیمی خواهد گرفت؟

- چارچوب قانونی خروج این افراد را اعلام کرده ایم اما اگر این دو اتفاق محقق نشد این افراد تا زمانی که جایی برایشان فراهم نشود تحت سلطه و کنترل نیروهای نظامی عراق هستند و در این چارچوب اجازه هیچ نوع عملیات تروریستی را از سوی آنان علیه کشورهای همسایه از جمله ایران را نمی دهیم.

گور دسته جمعی که در اردوگاه اشرف پیدا شد متعلق به چه کسانی است؟

تحقیقات در این زمینه ادامه دارد و زمانی که تحقیقات و بررسی ما در این رابطه پایان یابد و مشخص شود که این اجساد متعلق به چه کسانی هستند نتایج تکمیلی را حتما اعلام خواهیم کرد.

انتصاب هاشمي شاهرودي به عنوان عضو فقهاي شوراي نگهبان و مجمع تشخيص مصلحت نظام

رهبر معظم انقلاب اسلامي در حكمي آيت‌الله سيد محمود هاشمي شاهرودي را به عنوان عضو فقهاي شوراي نگهبان و مجمع تشخيص مصلحت نظام منصوب كردند. (سحام نيوز ـ 27مرداد88)